ANNA3 | Kalligrafietentoonstelling | Letters kleuren een kerk | Zondag 26 februari 2017 tot zondag 9 april 2017 | Sint-Anna-ten-Drieënkerk Antwerpen Linkeroever

26 februari tot 9 april 2017

Letters kleuren een kerk

Kalligrafietentoonstelling
elke zondag van 12.00 tot 17.00 uur

 

Gratis toegang

 

ANNA3 | Kalligrafietentoonstelling | Letters kleuren een kerk | Zondag 26 februari 2017 tot zondag 9 april 2017 | Sint-Anna-ten-Drieënkerk Antwerpen Linkeroever

De kalligrafen van “De Anglaisevrienden” ontwierpen tientallen banderollen tot wel 4 meter hoog, geïnspireerd op de regel en geschriften van Benedictus en andere teksten. De gehanteerde schriften zijn divers: van humanistisch cursief en unciaal, over Neuland, interpretaties van Romeinse kapitalen tot Engelse gotiek en versalen. Een staalkaart waaraan elke kalligraaf zijn hart kan ophalen.

De banderollen waren in de lente van 2015 al te bewonderen in de Abdij van Zevenkerken, een benedictijnengemeenschap die in 1898 werd opgericht in Sint-Andries bij Brugge.

Uitvoerders

De Anglaisevrienden
een kalligrafievereniging uit Burcht

Het anglaiseschrift werd “De Anglaisevrienden” het eerst aangereikt door Eric Roels. Later was het de Franse meester Jean Larcher, een monument in het schrijven van anglaise, die hen de kans bood zich te vervolmaken in deze parel van de schrijfkunst.

De Anglaisevrienden hebben bij hun oprichting beloofd om steeds minstens één anglaisewerk op hun tentoonstellingen te laten zien. Op deze tentoonstelling is dan ook Timmermans’ tekst ‘Emmaüs’ te zien die in deze zetting een magistrale uitwerking krijgt. Met één spits pennetje en een perfecte beheersing van het schrift, zwarte letters op wit met één extra kleurelement en uiterste concentratie werd deze bladzijde geschreven. Dit werk kan beschouwd worden als een ode aan ”de meester Jean Larcher”, op wiens sterfdag (zonder het te weten) dit werk werd afgewerkt.

Fotoboeken

Atelierbeelden

Abdij Zevenkerken

 

Benedictus en Bach voor de veertigdagentijd...

Indrukwekkend mooi is onze kerk in deze veertigdagentijd. Daar hebben de Anglaisevrienden voor gezorgd, die hun hoogstaand werk in Sint-Anna-ten-Drieën tentoonstellen. De Anglaisevrienden zijn een vereniging van bezielde en bekwame kalligrafen uit Burcht. De kunst van de kalligrafie – letterlijk en figuurlijk: het “schoon schrijven” vloeit uit hun pen als resultaat van veel oefenen, veel talent, en monnikengeduld.

Dat talent is onder andere mee ontwikkeld onder de begeleiding van topkalligrafen als Eric Roels en Jean Larcher. En het monnikengeduld kwam van pas bij het scheppen van de werken die nu in onze kerk hangen. Eerst zijn deze banderollen te zien geweest in de kloosteromgang van de abdij van Zevenkerken, in Sint-Andries-Brugge. In dialoog met de benedictijnen in deze abdij hebben de Anglaisevrienden tientallen teksten vier meter hoog uitgeschreven in prachtige, kleurrijke en mooi geïllustreerde letters.

Wat we hier te lezen krijgen, vraagt om er bij stil te staan. Meestal lezen we fragmenten van de regel van Sint Benedictus, de vader van het Westerse kloosterleven. Maar wat hij ons te zeggen heeft, is voor ieder die in deze veertigdagentijd zich wil bezinnen, stof tot meditatie.  Benedictus spreekt over gastvrijheid, geloven, gezag, dienstbaarheid, eerbied voor jongeren, en zijn woorden trotseren de eeuwen. Daarnaast hebben de Anglaisevrienden veelzeggende teksten uitgeschreven van Ida Gerhardt, Felix Timmermans, Eugène Laridon, en bijbelfragmenten. Of een doordenker, zoals “Tout ce qui n’est pas donné, est perdu...”

Muziek draagt mee de teksten
De tentoonstelling werd geopend op zondag 26 februari, en velen hadden de weg naar onze kerk gevonden. Steve Cottry, beheerder van de abdij van Zevenkerken, gaf een erg interessante toelichting over het ontstaan van de kunstwerken, en over de zin van het kloosterleven. In naam van de Anglaisevrienden sprak Monique Moenssens een hartelijk dankwoord, omdat Anna3 hen de kans had geboden hun werk een tweede keer te kunnen tonen, en nu dichter bij huis.

En er was ook muziek, mooie muziek. De stille kracht van de kalligrafie kreeg klank in het vioolspel van Louise Vanbiervliet, op het orgel begeleid door Joannes Thuy. Louise Vanbiervliet  studeerde onder andere bij Rudolf Werthen en Dirk Vermeulen, en zij is soliste bij het salonorkest “De Fluwelen Streling”. Joannes Thuy moet aan Linkeroever niet meer voorgesteld worden: hij is ‘onze’ organist, treedt op in binnen- en buitenland, en leeft zich zowel op het orgel uit als op de beiaard. Hun samenspel bracht ons Renaissance- en volksmuziek uit Spanje, Frankrijk en Italië, het Italië van Benedictus. En dan kwam Bach, met een hemels mooie sonate, BWV 1014. Die staat bekend als ‘wereldse muziek’, maar is er muziek van Bach die niet naar de sterren reikt? En in dezelfde bezinnende sfeer eindigden zij met de sonate in F van Händel. De kunstwerken van de Anglaisevrienden kregen zo een passende muzikale omkadering.